ΑΠΟΨΗ: The Price of Everything

της Πολυξένης Σωτήρχου

Σύμφωνα με την επίσημη ιστορία του πολιτισμού μας, η τέχνη ανέκαθεν εξυπηρετούσε τα συμφέροντα μιας πλουτοκρατίας που προσπαθούσε να ικανοποιήσει την ακόρεστη πείνα της για “κουλτούρα”. Ωστόσο, ο Nathaniel Kahn στο ντοκιμαντέρ “The Price of Everything” πηγαίνει λίγο πιο βαθιά. Τοποθετεί τη σύγχρονη τέχνη στο κέντρο του καπιταλισμού και μας την ξανασυστήνει με σκληρά εμπορικούς όρους. Στη μεταμοντέρνα εποχή που διανύουμε, μέσα στο χάος των χρηματιστηριακών εξάρσεων, τα σύγχρονα έργα παρουσιάζονται πλέον ως brands! Τι συμβαίνει λοιπόν στην αγορά όταν ένα έργο του Picasso πωλείται για 179 εκατομμύρια δολάρια ή ένα έργο του Jeff Koons για 65 εκατομμύρια;

Τολμηροί επιμελητές εκθέσεων, ρομαντικοί καλλιτέχνες, ομιλιτικοί γκαλερίστες, ζάμπλουτοι συλλέκτες και κριτικοί τέχνης βράζουν στο καζάνι που ο Kahn αναδεύει με προκλητικές ερωτήσεις γύρω από τη σύγχρονη τέχνη και το πως λειτουργεί η αγορά της σήμερα. Πώς μετατράπηκε ο κόσμος της τέχνης σε ένα στυγνό χρηματιστήριο; Για τον Kahn φαίνεται να μην υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις, ένας δημοπράτης παραδέχεται πως αν η υψηλή τέχνη δεν κόστιζε μια περιουσία κανείς δεν θα ενδιαφερόταν να την προστατεύσει ή να τη διαφυλάξει, άρα αν θέλουμε να δώσουμε κύρος σε ένα έργο τέχνης (ή σε οτιδήποτε άλλο), δεν έχουμε παρά να του βάλουμε μια ταμπέλα με πολλά μηδενικά.

Στο ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε στιγμιότυπα από δημοπρασίες που πραγματοποιήθηκαν από τη δεκαετία του 70 μέχρι σήμερα, όπου η αγοραπωλησία έργων τέχνης θυμίζει περισσότερο εμπόριο κρεάτων. Τα διαστημικά αυτά ποσά καταλήγουν στις τσέπες των διακινητών, αφήνοντας τη συντριπτική πλειονότητα των δημιουργών εκτός παιχνιδιού, να παρακολουθούν σιωπηλά καθώς η αγορά τέχνης μετατρέπεται σε ένα παγκόσμιο χρηματιστήριο που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει. Εντούτοις, ο σκηνοθέτης στην προσπάθειά του να αποτυπώσει τι μεσολάβησε αλλά και τι απέμεινε τελικά, φαίνεται πως ταλανίζεται με πιο βαθιά και ίσως αναπάντητα ερωτήματα: Τι είναι τέχνη; Ποιός αποφασίζει για αυτήν; Ποιοί και πως την απολαμβάνουν; Ανοίγοντας έτσι ένα τεράστιο διόλογο με τους πάντες και τα πάντα…

 



Leave a Reply